
-Cruise engasjerer noe aldeles enormt, og det er mange selvoppnevnte eksperter, humrer Monica Berstad. I snart to år har hun vært leder for bransjeorganisasjonen Cruise Norway, som representerer norske cruisedesinasjoner og havner.
Cruise har vært en del av jobben hennes i mange år. Hun har over 25 års erfaring fra reiseliv og cruise, både i Norge og internasjonalt, og har hatt roller som gründer, leder, markedsfører og bransjeutvikler i ulike deler av næringen. Monica har også vært en sentral stemme i arbeidet for å gjøre cruise til en mer integrert og verdiskapende del av reiselivet.
-Cruise kan være stort, synlig og visuelt. Enten liker du det, eller så gjør du det ikke. Mange nordmenn elsker å dra på cruise i andre land, men når cruiseskipene kommer til norske havner, blir debatten raskt mer krevende.
– Et cruiseskip er i praksis en liten flytende by. Mange mennesker kommer inn på kort tid, og da må vi være godt forberedt. Cruise er ikke bare noe som skjer, det er bestilt, vi har sagt ja og da må vi ta styring.
Målet er mer bærekraftig og bedre cruise – ikke nødvendigvis mer
Cruise Norway har som formål å legge til rette for en mer bærekraftig cruiseutvikling – både miljømessig og på destinasjonsnivå. Det innebærer blant annet å sikre at cruise bidrar enda mer til lokalt næringsliv, styrke planlegging og samhandling mellom havner, destinasjonsselskaper og reiseliv og å bygge strategier på fakta og kunnskap.
– Vi skal ikke ha mer cruiseturisme for enhver pris – vi skal ha bedre cruiseturisme. Våre destinasjoner og havner skal ha cruise på sine egne premisser, ikke omvendt, understreker hun
Havner og destinasjoner må ta styringen
I dag mangler det ofte en helhetlig vurdering av hvilke skip som er mest hensiktsmessige for havnen, destinasjonen og lokalsamfunnet når anløpsforespørslene mottas. Cruise Norway ønsker å bidra til å utvikle dette.
– Havner og destinasjoner må ta kontroll over hvilke gjester de inviterer inn. Vi vil ha de beste skipene, de som har moderne teknologi, kan koble seg til landstrømanleggene i havnen, og som passer til den typen vertskap vi ønsker å være, sier Monica Berstad og understreker; Cruise er ikke en egen verden. Det er en integrert del av reiselivet som bruker de samme verdikjedene som andre gjester: hotell, restaurant, transport og opplevelser.
– Derfor må cruise også inn i de samme planene for by- og destinasjonsutvikling som resten av reiselivet. Det handler om trafikk, kapasitet, arealbruk og vertskap. Man må ha en god plan når mange mennesker kommer på én gang.
Tre seiglivede myter om cruise
Debatten om cruise preges av sterke følelser – og en del misforståelser. Berstad peker særlig på tre myter:
«Cruiseskipene er miljøverstinger»
-Cruisenæringen har utfordringer, men bildet er mer nyansert enn ofte fremstilt. Mange skip bruker avansert rensing av luft og vann, bedre avfallshåndtering og teknologi som reduserer energibruken. Samtidig er det helt avgjørende at energien vi bruker – både til skip og infrastruktur på land – blir grønn. Landstrøm,tilgang på fornybar energi og klare krav til utslippsreduksjon er nøkkelgrep framover.
«Små skip er alltid mest miljøvennlige»
– Det er ikke nødvendigvis riktig. Mange av de større skipene har langt mer moderne teknologi enn de små, både når det gjelder motorer, utslippsreduksjon, energioptimalisering og avfallshåndtering. Det avgjørende er ikke størrelsen alene, men hvordan hele systemet om bord er bygget og driftet. I dag er det ofte de største skipene som har den mest avanserte miljøteknologien.
3. «Vi tjener ikke penger på cruise»
– Dette er en av de seigeste mytene. Vi tjener faktisk rått med penger på cruise i Norge, sier Berstad, og utdyper; Verdiskapningen kommer blant annet fra lostjenester og havneinntekter, transport, guiding og lokale aktiviteter. Så er det handel og øvrig service, forsyning, vedlikehold og logistikk rundt anløpene. Og vi kan tjene enda mer dersom vi styrer bedre, fordeler anløpene klokere gjennom året og utvikler flere gode produkter utenom høysesongen.